موسیقی فیلم


نقطه استارت هر کاری ایده است . در آهنگ فیلم هم فعالیت با ایده‌ای استارت می‌گردد . تهیه‌کننده یا این که کارگردان به هر علتی , چه مهارت و چه آوازه , آهنگسازی را برای نوشتن آهنگ فیلم گزینش مینماید . با دقت به میزان اهمیت آوا برای فیلم , زمان تعیین آهنگساز می تواند تغییر تحول نماید . بعد از گزینش آهنگساز کار خیالی او آغاز می شود . درین سطح فیلم‌نامه یا این که مسئله فراوان دارای اهمیت است . به دلیل آنکه جواب اکثری از سوالهای در فیلم‌نامه مخفی است . بخش اعظمی از آهنگسازان این نقطه استارت را می‌پسندند . دیمیتری تیومکین , آهنگساز فیلم , معتقد است قیمت حضور آهنگساز در جلسات اولیهٔ دعوا و بررسی فیلم‌نامه غیرقابل محاسبه است . در حالیکه جان ویلیامز , آهنگساز پیروز یکسری جایزه اسکار , در این زمینه گفته است :

«من ترجیح می ‌دهم فیلم‌نامه را نخوانم , اینجانب از آن جور کسانی هستم که دوست دارم نسبت به فیلم عکس‌العمل نشان دهم . وقتی که شما یک روایت ادبی را می خوانید یک تصویر فرضی از گوشه و کنار و چیزها می‌سازید . اینجانب دریافته‌ام که چنانچه فیلم‌نامه را بخوانم و آن گاه به اتاق نمایش بروم , اکثر زمان ها سبب ساز یأس اینجانب میگردد . به حالت ایده‌آل دوست دارم به ریتم چهره‌ای که برای اولین دفعه می بینم عکس‌العمل نشان دهم» .

درهرمورد اولیه گام رابطه آهنگساز با فیلم است . هم اکنون می خواهد از روش قرائت فیلم‌نامه باشد یا این که تماشای فیلم . آهنگساز در تراز اولیه به دیدن فیلم به صورت راف - کات/ دعوت می شود که فیلمی ناتمام است و به‌طور نمونه جزو اثرات صوتی نظیر افکت‌های متفاوت مانند صدای بوق گوشی تلفن یا این که آژیر پلیس در آن گنجانده نشده‌است . فیلم یک توشه با استمرار و در سطح بعد از آن رینگ به رینگ چشم می گردد . در تراز دوم آهنگساز به همراه تهیه‌کننده , کارگردان و تدوین‌گر با یکدیگر فیلم را بازدید می نمایند . تدوین‌گر به آهنگساز امداد مینماید تا مشکلات تکنیکی به هنگام ضبط آهنگ و همینطور فرآیند بعدی را به راحتی طی نماید . در باز‌نگری دوم علامت‌گذاری . صورت میگیرد . در اینجا مشخص و معلوم میشود که چه نقاطی به آوا احتیاج دارا‌هستند و کجاها بایستی آزاد رها شوند . آهنگساز و تدوین‌گر در کنار یکدیگر به زمان‌گیری فواصلی می پردازند که آوا در آن شنیده می شود و با استعمال از دستگاه موویلا زمان ورود و خروج آوا و هماهنگی آن با دیگر اجزاء به خیر و خوبی انتخاب می گردند . آنگاه این داده ها را به‌طور جامع در فرم‌های مخصوصی وارد می کنند .

اینجاست که آهنگساز می تواند با باز‌بینی و یاری تصاحب کردن از فرم‌های تهیه و تنظیم شده فعالیت نوشتن آوا را آغاز نماید . زمانی‌که این تراز هم تمام شد سطح ضبط آوا فرا می رسد . ارکستراسیون از اهمیت ویژه‌ای برخوردار‌است و امروزه اکثری از آهنگسازان بزرگ فیلم عشق دارا‌هستند این عمل را شخصاً انجام دهند . برنارد هرمن آهنگساز شماری از فیلم‌های آلفرد هیچکاک دربارهٔ سازبندی و اهمیت آن در شکل‌گیری یک اثر موسیقایی میگوید :

«غیرممکن است که عمل آهنگسازی را از ارکستراسیون جدا کنیم . صحیح مانند این است که بگوییم اینجانب ایده‌ها را می ‌دهم شما کتاب را بنویسید یا اینجانب نگارگری را می کشم ولی رنگ‌ها را شما بگذارید . هر ساز به مقدار خویش حساس است و بایستی مورد دقت بدون نقص آهنگساز قرار بگیرد» .
در کنار ارکستراسیون زمینه رهبری هم دارای اهمیت است . یک اثر موسیقایی با رهبری ظریف به نتیجهٔ آخری میرسد . بخش اعظمی از آهنگسازان در این مورد نیز پیش‌قدم می باشند . در غیر اینصورت فعالیت شخص دیگری که رهبر ارکستر خواهد بود کاری سنگین وزن است . در سطح ضبط پایانی آوا , مهندس ضبط مسئول کیفیت اثریست که در فیلم شنیده می شود . او بایستی کار کشته باشد که آوا را نت به نت دنبال نماید . وی بایستی جای تک تک نوازندگان را همراه با میکروفن‌گذاری شخصاً انجام دهد چرا‌که با آنان روی کانال‌های متعدد میز صدا رمز و فعالیت خواهد داشت ; اگر‌چه امروزه با پیشرفت‌های تکنولوژی شیوه‌های ضبط هم دوچندان مختلف است . در سطح آخری , آهنگساز آهنگ مهیا شده را همراه با تدوین‌گر به اتاق پایه گذاری کردن برده و مبتنی بر محاسبات پیشین آن را به اعتنا در لبه صدای فیلم قرار میدهند .


مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

باغچه پیچک رومیان قدیم Jon Kim درخت افرا نگین کویر موسسه حقوقی وکالتی کانتر بازان باغ سپیدار